Underground Magic

Az Underground Magic (avagy UM) 2008. őszén alakult meg, amikor 10 fiatal bűvész összeállt, hogy felkavarja kicsit a magyar bűvészet állóvizét. Nem a világot akarjuk megváltani, pusztán létrehozni egy közösséget, és egy felületet, ahol a fiatal bűvészek megmutathatják magukat a nagyérdeműnek, ahol elmondhatjuk, mit gondolunk mi a bűvészetről, és ahol közelebb hozhatjuk a csodát a hétköznapi emberekhez.

Friss topikok

  • Benke Smith (törölt): Nincs azzal semmi baj, ha a bűvész is jól érzi magát! Sőt..... szerintem a legfontosabb, hogy mi é... (2013.11.24. 22:51) Metódus VS hatás
  • Benke Smith (törölt): Az enyémet kihagytad... (2013.11.24. 22:44) A 26. Corodini Kupa kampánya
  • Migmir: magamra nem, de egy régebbi borítóképemre ráismertem :D (2013.11.23. 14:20) Legyél bűvész – a Facebookon is!
  • : Nagyon jó volt a verseny (változatos, humoros), és a gálaműsor is!!! :-) Minden fellépő a legjobb ... (2013.10.14. 18:34) Lezajlott a 26. Corodini Kupa
  • Máté Levente: Profi ahogy általában ! Továbbra is várjuk, illetve van igény közös projectekre is ;) (2013.08.26. 19:02) FTO – Lepkegyűjtő

Címkék

11 (1) 1914 (1) apollo (1) archív (4) army (6) axel (1) bankjegy (1) bend (1) beszámoló (5) bicycle (1) bill (1) bűvészet (13) bűvész blog (2) bűvész tábor (1) card (9) cardistry (7) cdm (1) change (1) coin (1) copperfield (1) Corodini (7) Corodini Kupa (6) d+m (4) daniel madison (6) dave (1) daves (1) david stone (1) deck (2) drift (1) effekt (1) ekloga (1) ellusionist (3) elmélet (20) előadás (24) érme (1) factory (2) fesztivál (1) Figró (2) film (2) filmklub (1) flamingo (1) flöris (4) flourish (6) fto (9) greatest (2) hajlítás (1) Harry Potter (1) hogy ne (2) hornets (1) idézet (4) inspiráció (3) Joshua Jay (1) JourneyBP (1) just for fun (9) karácsony (1) kardistry (1) karnival (1) kártya (9) knights (1) komikus (3) konferencia (2) kritika (6) Kurt Demey (1) legjobb (1) magic (1) magician (2) magician army (5) mentalizmus (7) molnár szabolcs (1) money (1) művészet (9) mystique (2) ninja (1) Nyersvas (1) nyitó (1) opener (1) óra (1) pakli (5) parafenomén (1) penguin (1) pénz (1) poén (10) Rahat (1) retró (1) robert houdin (2) samurai (1) sharpie (1) sike (2) sorozat (1) szabadulás (2) szeminárium (3) templar (1) the1914 (1) theory (2) thomas (2) thru (1) titok (1) történelem (2) trick (1) trükk (5) tutorial (1) tv show (4) új (1) újbűvészet (9) um (20) underground (9) varázslat (3) vex (1) vice (1) videó (27) vizsga (1) watch (1) workshop (4) Címkefelhő

Edző meccs, hazai pályán

2013.03.14. 11:39 Gyertyán Balázs

Színházban ülünk, számozott székeken, a teltházas nézőtéren szinte moccanni sem lehet.  A fények kialszanak, a zene megszólal: két felvonásos, másfél órás mentál műsor elé nézünk, ahol az előadó a jövőbe lát, és gondolatot olvas. Ezek alapján azt is hihetnénk, hogy Derren Brown legújabb műsorán ülök London patináns színházában, ám nem. Bencissimo második one man showját nézzük a Bűvész Színházban.elemental kép.jpg

Kovács Bence, alias Bencissimo sajátos, leginkább „kontár dilettánsnak” tűnő stílusának feltűnésekor hamar híre ment bűvész berkekben. „Bence? Jaaaj, neee!” – ez volt az általános reakció vele kapcsolatban. Aztán eltelt néhány év, és áldozatkész munkájának és erőfeszítéseinek hála az ismertséget egyre nagyobb elismertség váltotta fel. Kiderült, hogy igényes, tettre kész, elhivatott, és szót ért a fiatal generációval (mások azt díjazzák benne, hogy tudja kezelni az E-bayt. Kinek a pap, kinek a papné…) Ezzel párhuzamosan szakmailag is rohamosan fejlődött, bár ezt jól leplezte. A Corodini Kupa rendezésében és a klubélet fellendítésében elévülhetetlen érdemei vannak, de láthatóan nehezen szabadul a „Tesco gazdaságos” címkétől, amelyet anno magára ragasztott. Idén profilt váltott, és úgy döntött, vasalódeszkás gyerekbűvészből átalakul felnőttekhez szóló mentalistává. Ennek a folyamatnak egyik állomása az Elemental, a második önálló Bencissimó est, amit a Bűvész Színházban tart.

Bencének van egy sajátos karaktere, amit talán úgy lehetne leírni, hogy a „szerencsétlen kontár.” A figura szórakoztató, és maximálisan tud vele azonosulni, jól is áll neki. Ez a stílus nagyon kényelmes, hiszen nem kellenek hozzá nagy előadói kvalitások, mivel minden egyes baki és bizonytalanság hozzá ad a műsorhoz, nem pedig elvesz belőle (pl. mikor kiszól a technikusnak, hogy „nem ez a zene!”). Bence egy percig sem veszi komolyan magát, és amit csinál, az egész műsort áthatja egy kellemes önirónia. Ettől lesz a műsornak egy „meta szintje”, folyamatosan kikacsint a nézőre: ezek csak ügyes trükkök, semmi több. Ez vicces és szórakoztató, de közben elvész a misztikum, a rejtély. Ő komikus mentálnak nevezi a stílust, de ahhoz nem eléggé vicces: én öniróniuks mentálnak hívnám, ha lenne ilyen. Ez a stílus eleve behatárolja a lehetőségeket, Bence azonban nem esik abba a hibába, hogy sokat akar markolni: keveset vállal, de azt a keveset hozza is.

A műsor alapkoncepciója, és fő vezérfonala az, hogy Bence demonstrálja, mit szoktak a mentalisták demonstrálni. Ennek megfelelően a repertoárban csak mentál mutatványok szerepelnek, szűk területről (gondolatolvasás és jóslás) de gondosan válogatva. Az összeállításba csak egy hiba csúszott, az igazán nagy dobás, a katartikus finálé hiányzik a műsor végéről, a csúcspont a szünet előtti utolsó szám. Durva szerkesztési hiba, a trükkök azonban sorra sikerülnek, és ha csak ennyit várnunk egy önálló esttől, nincs is probléma: élvezhető, gördülékeny az egész, bár érezhető a kiforratlanság. Az amatőr hangulatot azonban nem csak ez okozza, hanem két másik tényező. Az egyik Bence sufnituning stílusa (a kellékek nagy részét ő maga készíti, általában kartonpapírból és celluxból). Ez teljesen szándékos, és szoros összhangban áll a már korábban említett szerencsétlen, "talán sikerül" karakterrel, így az eredmény kongruens lesz, csak ugye kizár mindenféle professzionalitást. Ezzel a világon semmi baj nincs, de jelenleg még nem annyira markáns, hogy érezzük a szándékoltságot, és nem igazán használja ki az ebben rejlő lehetőségeket. Pedig lenne, mert Bence úgy ront, mint senki más, neki tényleg teljesen elhisszük, hogy már rögtön az elején besült. A másik tényező, hogy a nézőtéren szinte kivétel nélkül családtagok és ismerősök ülnek. Bence kapásból le is tegez mindenkit, és őszintén meglepődik, amikor kiderül valakiről, hogy nem ismeri. Emiatt az egész előadás oldott, a családias hangulatot pedig fokozza, amikor kiderül, hogy azért vagyunk ma itt, hogy Bencissimo feleségét felköszöntsük. Neki ugyanis aznap van a születésnapja, melynek alkalmából még egy csokor rózsát is kap a műsorban.

Mindent összevetve jól is szórakozott az, aki ellátogatott az Elementál első előadására, de gyorsan hozzá tenném azt is: senki nem vett zsákba macskát. Majdnem minden néző találkozott már korábban Bencével, tudta, mire számíthat. Kicsit olyan érzésem van, mint mikor esküvőn megkérik a sógort, hogy szórakoztassa kicsit a násznépet, és valójában erről is van szó: ez egy családi buli, ahol felköszöntjük Bence feleségét. Záproznak a belsős poénok: ki hogy mosogat, ki milyen szerencsés. De ez az összekacsintás csak ezzel a közönséggel működik. Érezhetően Bence felé lejt a hazai pálya, nincs nehéz dolga, és haza is hozza a 3 pontot. Nagy kérdés, hogy mit tudna kezdeni igazi közönséggel. Arról nem is beszélve, hogy mindezért a családi összejövetelért 1800-2500 Forintot kér, ennyi pénzért pedig már egy igazi színházban is megnézhetek egy igazi előadást.

6 komment

Címkék: kritika előadás beszámoló

A bejegyzés trackback címe:

https://undergroundmagic.blog.hu/api/trackback/id/tr845133134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.03.14. 14:26:36

Nemcsak gondolatolvasás és jóslat szerepelt a repertoárban. A 11 produkció 11 különböző területet mutatott be:
1) komikus mentál
2) jóslat
3) a mentalizmus gyakorlati haszna
4) számmisztika
5) a véletlenek befolyásolása
6) a nézők gondolataira való ráhangolódás
7) hipnózis
8) fekete mágia
9) érzelmek leolvasása néző arcáról
10) testbeszéd értelmezése
11) szerencse-szeánsz

Sajnálom, hogy Balázs épp a lényeget felejtette el leírni: jól szórakozott! :-) A műsoromnak ez a fő célja, a szórakoztatás. Persze ezt egy szakmabéli teljesen másképp éli meg, de a laikus nézők az összes mutatványon csodálkoztak - volt aki aludni se tudott utána, azon gondolkozott, hogy mit hogyan csináltam... A legnagyobb benyomást az utolsó 3 műsorszám tette a nézőkre, és épp ez volt a célom a műsor összeállításakor.

Sajnálom, hogy "a szakma" nem tudja átélni azt, amit egy laikus átél a műsoraimon. Én a laikusok bűvésze szeretnék lenni a továbbiakban is, és nem a megkeseredett, unatkozó bűvészeknek szeretnék megfelelni. Hiszem, hogy amit csinálok az az embereknek örömöt okoz, és nekem ez a célom, nem pedig "a szakmának" való megfelelés.

Úgyhogy maradok továbbra is ugyanaz a teszkó-gazdaságos, dilettáns, szerencsétlen kontár, aki mosolyt csal a nézők arcára, és másfél órára kiragadja őket a szürke valóságból. :-)

Ungvári Judit 2013.03.14. 16:55:43

Én szeretném megköszönni Bencének a szülinapi mentált, a közönségnek pedig hogy eljöttek a szülinapi bulimra :)
Az én békéje,
Jucus (Bence felesége)

Veres Márta 2013.03.17. 21:27:39

Többször is elolvastam a cikket, és közben azon gondolkoztam, hogy vajon mi motiválhatta a cikk íróját arra, hogy egy ilyen hangvételű cikket írjon?
A szakma védelme? Vagy a kezdő, fiatal előadó bizonytalanságban tartása ("Jó vagy, de mégse...") ? Az esetleges érdeklődők eltántorítása ("Isten ments, nehogy megnézd!") ? Vagy esetleg az érdeklődők verbuválása ("Győződj meg róla magad!") ?
Nem tudtam rájönni. Mert megzavarja az embert az, hogy szinte minden dicséret mögött rögtön ott van egy "de", ott van valami pejoratív megjegyzés, nehogy már azt higgyük, hogy tényleg jó volt...
Azután arra gondoltam, hogy ha szakmailag mégiscsak megfelelő volt, amit csinált ("...a trükkök azonban sorra sikerülnek..."), akkor már máson nem lehet rágódni, csak a stíluson.
Ami természetesen nagyon fontos, de a stílus sokféle lehet, és sokféle lehet ezek közül jó, és nincs "legjobb" - csak szubjektív legjobb van.
De ezt majd a mindenkori közönség fogja eldönteni, hogy összekacsint-e az előadóval, vagy sem - akkor is, ha most látja először... Nem biztos, hogy előre ki kell mondani a szentenciát, hogy "...majd meglátod, mi lesz, ha ...". Meg fogja látni. Várjuk ki.
Gondolom, a fentiekből kiderült, hogy abszolút laikus vagyok, ezen kívül nem család és nem barát minőségben ültem ott, bár Bencével sok-sok órás egyoldalú kommunikáció köt össze: hallgattam az oktatóvideóit, ezekről viszont már szakmailag biztosan meg tudom állapítani, hogy nagyszerűen megállják a helyüket, ezért is lettem kíváncsi arra, hogy vajon mit tudhat még, mert amit addig hallottam tőle, már az is kiváló volt.
Nyilván a bűvész szakmát zavarja, hogy minek akar ő ebből az egészen más világból hozzájuk átjönni. De a többi bűvész sem bűvésznek született, hanem valamennyi szellemi plusz és sok-sok szorgalom tette őket azzá, ezek egyike sem hiányzik Bencéből. És van benne adalékként rengeteg lelkesedés, őszinteség, derű, egyszerűség, humor, közvetlenség – szóval egy nagyon rokonszenves egyéniség. Lehet, hogy ezt viszi ki a színpadra, ami esetleg nem egyezik meg a megszokottal - de egyéniséget csak akkor lehet kivinni, ha van az embernek. Egyéniség nélküli, másokat utánzó előadó viszont tényleg nem kell senkinek.
Nekünk, nézőknek, akik csodálkozni ülünk be egy ilyen előadásra, egyáltalán nem baj, ha egyszerűek a kellékek, az még fokozza a csodát. Nem a csillogás az, ami csodálatot kelt, hanem az, hogy ott, előttünk, abban az egyszerű ruhában, bűvészkalap és palást nélkül is tudja, és sikerül, és kitalálja, de vajon hogyan... A varázs ebben van, és nem a kellékekben. Legalábbis vannak ilyen nézők, akik ezt gondolják - pl. én - és talán nem egyedül vagyok...

Egyébként a szakma védelmét megértem, nem a bűvészet az egyetlen, amelyik szenved ettől, mert - főleg az internet térhódításának a következtében - nagyon sok botcsinálta "szakember" okosít másokat, hirdeti magát, stb., nehéz kiválogatni az ocsúból a tiszta búzát. De Bencét inkább meg kéne tartani...

Én nagyon drukkolok Bencének, hogy sikerüljenek a műsorai, és drukkolok a szakmának is, hogy szeretettel be tudják fogadni őt!

Gyertyán Balázs 2013.03.18. 16:14:49

Hogy mi motivált? Nem ez volt az első bűvész műsor, amit életemben láttam, ám még sosem jöttel el itthoni előadó műsoráról úgy, hogy azt gondoltam: Ez igen, ezt mindenkinek látnia kell! (külföldiről igen, ezért is tudom, hogy létezik ilyen műsor). Kritikáimban folyamatosan arra keresem a választ, hogy mitől vannak bennem ezek a vegyes érzelmek: látok egy előadást, ami technikailag korrekt, de valami hiányzik.

Tisztában vagyok vele, hogy az én véleményem és nézőpontom meglehetősen egyedi a bűvészekéhez képest, de meggyőződésem, hogy közelebb áll a laikusokéhoz, mint a klasszikus felfogás. Szerintem a sikeresen bemutatott trükkök nem a maximumot jelentik, amit bűvészműsortól ember várhat, hanem a minimumot. A másik, hogy "a mindenséghez mérem" az előadásokat, nem az érdekel, hogy az itthoni műsorokhoz képest hol helyezkedik el, hanem, hogy a Madách Színházon, Cirque du Soleilen, Dynamon és David Copperfielden nevelkedett közönség számára mitől újszerű és más, amit láthat. Nyilván ilyen mezőnyben nehéz értékelhetőt alkotni, de a cél nem lehet más, csak ez.

Amúgy Bencét kedvelem, és semmi bajom sincs vele, sőt, azt gondolom jó az út, amire lépett. De ez még nagyon kezdetleges, sokat kell fejlődnie. Drukkolok neki. :)

2013.03.19. 10:30:15

Köszönöm Márta, köszönöm Balázs! :-)

2013.03.20. 10:31:07

Igazán megtisztelő, hogy a Madách Színházzal, Cirque du Soleil-el, Dynamóval és David Copperfielddel említenek egy lapon. Igyekszek felnőni a feladathoz! :-) Persze akkor majd a jegyárakat is 10-20 ezer közé kell belőnöm, de sebaj, mindenki jól jár majd! :-)
süti beállítások módosítása